Strona główna » Serwis » Wymiana tarcz, klocków, układ hamulcowy

Wymiana tarcz, klocków, układ hamulcowy

Podczas czynności naprawczych układu hamulcowego wymieniamy następujące typy części: tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe, czujniki klocków, przewody i linki hamulcowe, szczęki i bębny hamulcowe, cylinderki i płyn hamulcowy, naprawiamy zaciski hamulcowe i czyścimy układ, pompy i czujniki ABS.

Układy hamulcowe są tymi elementami auta, które realizują wolę kierowcy co do siły i sposobu hamowania. Aby poprawić komfort, wyposażone są w układy wspomagania. Każdy kierowca powinien mieć na uwadze, jak bardzo wpływa on na bezpieczne prowadzenie auta. Bardzo ważnym miernikiem stanu technicznego układu hamulcowego jest zdolność do zahamowania autem od prędkości 100 km/h do 0 na drodze około 40 m.

Układ hamulcowy należy do systemów bezpieczeństwa czynnego, które odpowiadają za aktywne przeciwdziałanie wypadkom drogowym, w odróżnieniu do systemów bezpieczeństwa biernego, które zaczynają działać w momencie gdy dojdzie już do wypadku i wtedy systemy te mają za zadanie zminimalizować skutki kolizji dla osób podróżujących i samego pojazdu.

Dzisiejsze układy hamulcowe nie pracują już samodzielnie, działają w połączeniu z układem ABS, którego podzespoły z kolei są często wykorzystywane przez inne systemy bezpieczeństwa. Rolą ABS-u jest przeciwdziałanie blokowaniu kół w czasie hamowania. Występuje to z dużym nasileniem na śliskich nawierzchniach, kiedy to sumaryczna siła hamowania kół jest zbyt mała aby zatrzymać rozpędzone auto.

Bez działającego ABS proces hamowanie komplikuje się szczególnie, gdy blokowane są koła przednie, gdy próbujemy zmienić kierunek jazdy, czy ominąć przeszkodę a auto jedzie na wprost. Na ile jest to tylko możliwe ABS w takich warunkach umożliwia hamowanie i sterowanie pojazdem jednocześnie.

ABS składa się z wielu elementów o charakterze elektronicznym i hydraulicznym. Są to czujniki prędkości obrotowej kół, sterownik ABS, oraz pompa ABS. System zaczyna działać, gdy po naciśnięciu hamulca sterownik wykryje blokowanie koła, przekazuje wtedy natychmiastowo sygnał do obniżenia ciśnienia płynu w układzie hamulcowym i koło zostanie odblokowane. System pracuje tak w tak zwanej pętli aż wykonamy potrzebne manewr.

Czasami Klienci pytają naszych techników które usterki ABS są najbardziej niebezpieczne. Zwracamy wtedy uwagę, że jedynie w przypadku usterek elementów o charakterze elektronicznym z powodu których układ nie pracuje prawidłowo, a układ hydrauliczny jest w pełni sprawny proces hamowania będzie przebiegał jak bez ABS. Natomiast zawsze należy zdiagnozować najpierw jakiego typu jest usterka układu.

Są przypadki kiedy układ ABS wydłuża drogę hamowania, gdy hamujemy na bardzo nierównej nawierzchni, na torowiskach, na pokratkowanym asfalcie przed dojazdem do świateł i podobne.

ESP System stabilizacji toru jazdy
System ten pomaga nam utrzymać właściwy tor jazdy gdy poruszamy się na zakręcie. Dzieje się tak gdy prędkość pojazdu jest zbyt wysoka i dochodzi do zarzucania auta przodem lub tyłem. System wykorzystując czujnik koła kierownicy, który cały czas analizuje elektroniczny obraz łuku porównując go z odczytami prędkości czujników na kołach i jeśli okaże się, że prędkości kół są nieprawidłowe sygnały elektroniczne spowodują, że układ hydrauliczny ABS przyhamuje właściwe koła.

System ten jest bardzo pomocny i przydatny do momentu gdy kierowca nie przesadzi z prędkością, kiedy to zaczynają działać brutalne zasady fizyki. Jeśli siła odśrodkowa działająca na auto poruszające się w łuku będzie wyższa niż siła tarcia opon o nawierzchnię auto zostanie wyrzucone z drogi. Dlatego tez jak zwykle i w tym przypadku rozwaga jest jak najbardziej wskazana.

System zapobiegający poślizgowi kół przy przyśpieszaniu.
System ten zaczyna działać gdy dostarczymy zbyt dużą moc na koła napędowe, zarówno przy ruszaniu jak w czasie jazdy. Sytuacje takie wystąpią częściej gdy poruszamy się po śliskiej drodze i na drogach o nieregularnej przyczepności.
System wykorzystuje w tym celu czujniki ABS zamontowane w kołach, analizuje ich odczyty i jeśli okaże się że prędkości kół są niewłaściwe układ zmniejszy je przywracając przyczepność kół.

Wymiana elementów w układzie hamulcowym takich jak tarcze i klocki gdy auto posiada elektroniczny hamulec tak zwany „ręczny” komplikuje się, gdyż niezbędny jest komputer diagnostyczny Skody do wykonania ustawień.

Wiele modeli posiada czujniki grubości klocków hamulcowych co zdecydowanie usprawnia monitorowanie ich działania. Jednak systematycznie wykonywane przeglądy pozwalają ocenić stan całego układu razem z tarczami, aby nie zejść poniżej norm producenta, co zagrażałoby pękaniem okładzin i kosztowniejszymi naprawami.

Bardzo istotnym parametrem układu hamulcowego jest równomierność siły hamowania obu kół na jednej osi, dlatego też w przypadku zużycia tarcz hamulcowych należy wymieniać je po dwie równocześnie z klockami. Nowe klocki w tym przypadku nie zniszczą nowych tarcz.

Niezwykle istotne dla trwałości nowych klocków jest, aby nie zakładać ich na zużyte tarcze. Tarcze i klocki zużywają się podczas eksploatacji, jednak przyśpiesza ten proces częste gwałtowne hamowanie, które po późniejszym nagłym wjeździe w kałużę może zakończyć się deformacją tarcz hamulcowych.

Płyn hamulcowy ze względu na procesy starzeniowe powinien być wymieniany co dwa lata eksploatacji.

Jeśli układ hamulcowy w Państwa aucie ulegnie nagłej awarii za każdym razem postaramy się pomóc i przyjmiemy auto od ręki.